Adelaide SA naar Melbourne VIC - Reisverslag uit Lorne, Australië van BCEMI Versteeg - WaarBenJij.nu Adelaide SA naar Melbourne VIC - Reisverslag uit Lorne, Australië van BCEMI Versteeg - WaarBenJij.nu

Adelaide SA naar Melbourne VIC

Blijf op de hoogte en volg BCEMI

14 Augustus 2016 | Australië, Lorne

Hallo allemaal,

Vanuit onze camper beginnen we deze nieuwe blog. We camperen hier als enige, op een prachtige plek genaamd Parnka Point - Pelican Campground, gelegen in Coorong National Park. De campground is gelegen aan een lagoon en bij het arriveren sprongen de kangoeroes rond onze camper. Wilde kangoeroe gezien: check!

De camper is overigens in het echt veel lelijker dan op de foto's! De buitenkant zit vol butsen en krassen en de binnenkant is 'outdated' maar hij voldoet. Na het ophalen van de camper hebben we boodschappen gedaan zodat we de komende dagen vooruit kunnen. De eerste nacht hebben we op een caravanpark doorgebracht met alle faciliteiten. Handig om de camper een beetje te leren kennen. We hebben contact opgenomen met het thuisfront en lekker ff bijgesproken.
Die avond zagen we daar een possum met jong op zijn rug voorbij wandelen en bij het ontwaken bleek er een possum in de boom achter onze camper te slapen.

Na een bezoek aan Adelaide city (drukke stad vergeleken met Darwin en Alice Springs) hebben we de stad achter ons gelaten. We zetten koers op Melbourne. We hebben letterlijk de regenboog gevolgd. Het landschap is ook hier weer prachtig. Veel groener dan in the Northern Territory maar ook weer uitgestrekt en adembenemend. We zijn, via plaatsen als Mount Barker, Murray Bridge en Tailem Bend, via de Princes Highway terecht gekomen in Meningie. Meningie is bekend om zijn Pelikanen. Die hebben we bij zonsondergang in de verte kunnen zien. De omgeving hier is prachtig dus we besluiten wat langer hier te blijven.

Zoals gezegd brengen we onze tweede nacht door aan een Lagoon. De hele nacht en vroege ochtend regent het. Helaas dus geen 'blue lagoon' voor ons, maar een grijze! We verlaten onze kampeerplek in de ochtend en maken een tocht rondom Lake Albert. Meteen bij aanvang zien we 3 grote Pelikanen in het water. Wat een indrukwekkende vogels. Tijdens het fotograferen komt een vierde aanvliegen en ik kan zijn landing op het water prachtig vastleggen.

Halverwege de tocht stoppen we voor de lunch in Raukkan community (Aboriginal land). In Raukkan staat het kerkje welke op de Australische 50 dollar biljetten staat afgebeeld. We rijden verder, mogen met een Ferry mee en passeren Point Malcolm met een witte vuurtoren.
We maken onze tocht af en arriveren weer in Meningie waar we koers zetten naar Kingston SE.

Kingston blijkt een leuk klein plaatsje te zijn waar we direct al een man met een groot geweer spotten. Midden op straat tuurt hij naar boven. Uiteraard zijn we benieuwd wat hij van plan is, dus vragen we het gewoon. Het blijkt dat hij is ingehuurd om de Europese duiven dood te schieten want ze poepen alles onder (goh, echt waar??).

Die avond eten we een heerlijk stuk taart in 'the old wool store' en slapen we in de 'free Kingston SE RV park'. De volgende ochtend is de wind gaan liggen en komt de zon zelfs tevoorschijn bij het ontbijt. We schrijven wat postcards voor thuis en posten ze in the local postoffice voordat we wegrijden naar Millicent. De vrouw van het postkantoor heeft ons verteld dat er in Millicent een super leuke speeltuin is voor de meiden, dus die gaan we zoeken. In Millicent vinden we inderdaad de speeltuin. We parkeren de camper ervoor en terwijl de meiden spelen, zorgen wij voor de lunch. Na de lunch rijden we verder via Mt Gambier naar Portland.

Net voorbij Mt Gambier zien we het bord: welcome to Victoria. De klok verspringt ook meteen een half uur. We zitten weer in een nieuwe staat.

De nacht brengen we deze keer door in Portland op een caravanpark. Heerlijk om na een paar dagen reizen warm te kunnen douchen:)
Die ochtend lopen we naar de Portland Bay om walvissen en dolfijnen te spotten. Helaas laten ze zich niet zien, maar het uitzicht over de baai is wederom adembenemend. Er staat een huis te koop aan de baai. De meiden vinden het een prima zomerhuis voor ons. Dat kunnen wij alleen maar beamen. Laat Gaston maar langs komen!

We rijden Portland uit en passeren de alom bekende gele 'koala-signs'. Tot op heden hebben we alleen een dode koala op de weg gezien dus we blijven de eucalyptusbomen afturen. En dan ineens zie ik er eentje langs de kant van de weg zitten. 'Stop stop stop, een koala!' Bert parkeert snel de camper en de 4 meiden rennen (veilig in de berm) terug naar de plek waar de koala zat. Die steekt inmiddels op z'n dooie gemakje de 100 km Princes Highway over. Hij verdwijnt in de struiken en even later zien we hem een eucaluptusboom in klimmen. Wilde koala gezien: check!

De volgende stad die we tegenkomen is Warrnambool. In de stad vallen ons de borden op met:
'Logans beach whale nursery' erop. We verwachten een Pieterburen voor walvissen dus rijden er naar toe. Logans beach blijkt een heel mooi strand te zijn (zonder zichtbare walvissen). We zijn er de enige mensen en hebben het hele strand (en de zee) voor onszelf. De meiden doen hun schoenen uit en spelen heerlijk in de branding. De enige jeans die nog min of meer schoon waren zijn nu zanderig en nat. Who cares, we hebben altijd de jogging broeken nog!
Met onuitwisbare indrukken en extra schelpen en zand in de camper rijden we verder richting Port Cambell, op weg naar de Great Ocean Road.

Ongeveer 50 km voor Port Cambell passeren we het bord 'welcome to the great Ocean Road' en niet lang daarna rijden we door Nullaware, 'the first town on the great ocean road'. Town is een groot woord want binnen 2 minuten rijden we Nullaware ook weer uit.
Aan de Great Ocean Road liggen meerdere 'lookouts' en we stoppen bij een aantal. De oceaan is wild en de kalkstenen kust een lust voor het oog.

Even later arriveren we in Port Campbell waar we wederom op een caravanpark overnachten. Het leuke van reizen met een camper is dat je veel mensen ontmoet. De caravanpark blijkt een 'camp kitchen' te hebben, verwarmd en met tv. Het is inmiddels hard gaan regenen dus besluiten we ons avondeten daar klaar te maken en te nuttigen. In de camp kitchen zitten nog 5 reizigers. Twee uit Australië, een Engelsman, Duitser en een Amerikaanse. We hebben leuke gesprekken en wisselen tips uit met betrekking tot 'places to go and places to avoid'. We krijgen wederom een compliment over de meiden: 'They get along so well!'

De volgende ochtend reizen we verder richting Melbourne over de Great Ocean Road. Voor degene die deze weg niet kennen: het grootste gedeelte rij je met de Grote Oceaan aan je rechterhand en een uitgestrekt groen landschap aan je linkerhand. Waar je ook kijkt er is altijd wat moois te zien. Eén van de bekendste bezienswaardigheden zijn de 'twelve apostles' en deze doemen aan onze rechterzijde op. Het zijn kalkstenen pilaren welke in de Oceaan staan. We tellen er geen 12, maar het is wel een bijzonder uitzicht. Op de lookout waait het vreselijk hard dus de meiden zijn niet echt te porren voor wat mooie foto momenten. We klikken dus snel wat foto's en lopen terug naar onze camper.

We rijden verder en zien een stukje verder een bord met daarop: 'Maits rest'. Dit was 1 van de plekken die ons gisteren was aangeraden dus ook hier stoppen we. Maits Rest blijkt een wandeling te zijn van 800 meter door een regenwoud met indrukwekkend hoge bomen en groene varens. We lopen over een boardwalk en beneden zien we de bodem van het regenwoud. Ik roep de meiden en zeg hen: wat is het mooi hier! Imke kijkt naar beneden en antwoord: Wat is hier zo mooi beneden? Ik vind het juist rotzooi!'
Smaken verschillen, zullen we maar zeggen!

De Great Ocean Road voert ons verder langs een prachtige kust en Oceaan zover je kunt kijken. We zien weer een prachtig stuk strand genaamd Skenes creek. We kunnen het niet laten en stoppen toch weer even. Imke gaat op stenenjacht, Meri zoekt schelpen en Emma tekent een hart in het zand. Onbetaalbaar en toch zo kostbaar!!!

Die avond stoppen we in Lorne. We eten Fish&Chips en spelen 'Ezelen' in de camper. De volgende ochtend horen we de Kookaburras al vroeg. Wat een geweldig geluid maken die vogels. Het is duidelijk dat we in Australië zijn. Na nog een laatste bezoek aan het strand in Torquay stappen we in onze camper en rijden we verder naar Melbourne waar we vandaag hopen aan te komen.

Liefs vanaf de Great Ocean Road!

• 14 Augustus 2016 - 10:36

Aart En Cootje:

We hebben weer genoten van jullie verhaal en reizen écht mee!
    Gezellige en mooie foto's....gemaakt met de nieuwe camera?
    Gisteren hebben we "jullie" voortent opgezet...was de verkoopprijs incl. geduld?? Maar...dan heb je ook wat!
    Lieve kinderen, blijf genieten en vooral schrijven!
    kus voor de dames van opa Aart en oma Cootje.

• 14 Augustus 2016 - 10:53

Joop:

Deze belevenissen zijn goud waard! Schitterend, ik voel bijna het zand in mijn schoenen.
    Ik zie het volgende verslag al met smart tegemoet.

• 14 Augustus 2016 - 11:54

Netty Versteeg:

Lieve Bert, Chantal, Emma, Meri en Imke,
    Wat een belevenissen, ik merk en lees dat jullie als gezin genieten van elkaar en de prachtige, omgeving.
    Wat een avonturen, onvoorstelbaar. Blijf vooral in goede harmonie verder reizen. Ik blijf graag op de hoogte van de prachtige en boeiende reisverhalen, allen een hartelijke reisgroet gewenst, liefs tante Netty.

• 14 Augustus 2016 - 20:38

Marco Van Engelen:

Hallo Bert Chantal Emma Meri en Imke
    Wat een mooie belevenissen maken jullie mee. Dit maak je maar 1 keer mee. Heerlijk lijkt me dat, rondtoeren met een camper. Alles bij de hand en gaan en staan waar je wilt. Mooie foto's om te herinnering Alife te houden. We volgen jullie verhalen en belevenissen vanuit Een 11meter lange caravan in Drenthe. Gr Marco Kirsten Marc Tobias en Morris.

• 18 Augustus 2016 - 18:52

Esther:

Wow....gaaf om te lezen, deze momenten nemen ze jullie alvast niet meer af. Veilig trip verder ....