De laatste week in Victoria Point is aangebroken. - Reisverslag uit Victoria Point, Australië van BCEMI Versteeg - WaarBenJij.nu De laatste week in Victoria Point is aangebroken. - Reisverslag uit Victoria Point, Australië van BCEMI Versteeg - WaarBenJij.nu

De laatste week in Victoria Point is aangebroken.

Blijf op de hoogte en volg BCEMI

28 November 2016 | Australië, Victoria Point

Maandagmorgen 10:00 uur. Net terug van Assembly op St Rita’s. Assembly is de weekopening op maandag. Tijdens de weekopening worden studenten in het zonnetje gezet en worden belangrijke mededelingen gedaan. De belangrijkste mededeling van deze week was dat het de laatste schoolweek is (really?!) en dat alle kinderen vandaag kennis gaan maken met hun nieuwe leraar en nieuwe klaslokaal. Met een gevoel van weemoed luister ik het allemaal aan. Deze mededeling geldt niet voor Imke. Ze gaat vandaag wel mee met ‘haar klas’ naar hun nieuwe klas, maar dit zal niet haar nieuwe klas gaan worden. Assembly eindigt met the National Anthem, ‘Advance Australia Fair’. Dit lied is sinds 1984 het volkslied van Australia en heeft ‘God Save the Queen’ vervangen. Terwijl ik naar het volkslied luister besef ik eens te meer hoe trots Australiërs zijn op hun land. Hoeveel moeite zij doen om hun land te beschermen. Ik heb niets met de politiek, zal dit waarschijnlijk ook nooit hebben maar besef wel dat we in Nederland een verandering moeten doormaken. Met een zwaar hart verlaat ik het Unitas Centre. Wat ga ik dit land missen. Wat zal het moeilijk zijn om in Nederland weer te aarden.

Bert en ik zien onze twee jongste meiden vrolijk teruglopen naar hun klassen. Er wordt volop gekletst met hun vriendinnen (in het Engels uiteraard). Wat zouden we ze hier nog graag wat extra levenservaring gunnen voor in hun rugzak. Het mag niet zo zijn, we gaan terug. Terug naar het leven in Nederland. Terug naar de kou en regen. Terug naar het binnenleven. Al mijmerend hierover besef ik me ineens dat we ook terug gaan naar onze familie. Terug naar onze lieve vrienden en terug naar Nila, onze hond. Terug naar de scholen waar onze meiden met plezier naar toe gaan, terug naar hun vriendjes en vriendinnetjes en terug naar Imke’s lieve juffie en alle andere leraren. Terug naar onze waardevolle jobs met super-collega’s. Terug naar een land waar alle voorzieningen prima zijn en waar we altijd goed gewoond hebben. Ineens besef ik me dat ik niet verdrietig moet zijn omdat we gaan, maar tevreden moet zijn omdat we dit hebben gedaan. We hebben onze droom werkelijkheid gemaakt en zijn in dat vliegtuig gestapt. We hebben zes maanden verlof opgenomen en zijn gewoon gaan reizen. We hebben het gewoon gedaan. En we mochten het doen. En daarvoor zijn we dankbaar! Erg dankbaar!

Dus kijken we nu vooruit, naar onze reis naar Nieuw-Zeeland die over precies een week gaat beginnen. Iedereen zegt dat Nieuw-Zeeland nog mooier is dan Australië. Ik ben benieuwd! We kijken vooruit naar Kerstmis met onze vrienden in Cunnamulla en Oudjaar met onze vrienden in Brisbane. Allemaal prachtige momenten die we nog gaan beleven.

We kijken ook terug op twee heerlijke weken in Victoria Point. We hebben weer heerlijke wandelingen gemaakt en veel van de omgeving gezien.
Afgelopen week ben ik naar de Politie Academie in Townsville gevlogen. Ik was daar te gast voor drie dagen. Ik heb kennisgemaakt met veel collega’s en heb mee mogen kijken met de recruit training. Om agent te worden ga je hier 24 weken naar school. Heel wat anders dan de drie jaar in Nederland! Veel overeenkomsten maar ook veel verschillen. Erg interessant allemaal. Met een uitnodiging om komende woensdag op de Politie Academie in Oxley (Brisbane) te komen kijken ben ik op vrijdag teruggevlogen.

Afgelopen zaterdag zijn Pete & Sheree uit Melbourne ons komen opzoeken. We hebben hen leren kennen op onze tour van Darwin naar Alice Springs. Erg leuke, vrolijke mensen met hun hart op de juiste plek. We hebben heerlijk bijgekletst en zijn ‘s avonds uit eten gegaan bij de locale SHARKS Football club.

Gisteren hebben we Bert’s verjaardag gevierd (en die van Michelle, Lisa en David) bij Robert en Susan thuis. David is hun zoon en werd gisteren 39, Bert werd 40 en de tweeling Michelle & Lisa 41. Helaas kon Michelle er niet bij zijn maar telefonisch hebben we haar gefeliciteerd. Het werd een heerlijke middag, vol gezelligheid en zoetigheid. Heerlijk om een familie aan deze kant van de wereld te hebben! Teruggekomen in Victoria Point konden we meteen oversteken naar onze buren Taylee en Darren. Die hadden ons uitgenodigd voor het diner. Ook dit werd een geslaagde avond vol gezelligheid. Voor Bert zeker een verjaardag om nooit meer te vergeten.

En nu dus maandagmorgen. We hebben zojuist een lijstje gemaakt wat we deze week allemaal nog moeten doen: huis schoonmaken, linnengoed wassen, auto poetsen, tuin onkruidvrij maken en gras maaien. Ook moeten we (AL) onze spullen bijeenzoeken en de tassen voor Nieuw Zeeland inpakken. Deze week vindt ook 'Graduation year 6' plaats. Meri krijgt officieel haar diploma uitgereikt op St Rita's, samen met de rest van haar klasgenoten. Op deze avond mag ze, in het Engels uiteraard, iedereen uitnodigen voor 'supper' na de uitreiking. Ze is thuis al druk aan het oefenen. Dit gaat zeker goedkomen.

Maar wat we vooral nog moeten is GENIETEN. GENIETEN van onze laatste week in dit prachtige huis, deze prachtige omgeving met deze lieve mensen.

Lyrics Advance Australia Fair:

Verse 1
Australians all let us rejoice,
For we are young and free;
We've golden soil and wealth for toil;
Our home is girt by sea;
Our land abounds in nature's gifts
Of beauty rich and rare;
In history's page, let every stage
In joyful strains then let us sing,

Verse 2
Beneath our radiant Southern Cross
We'll toil with hearts and hands;
To make this Commonwealth of ours
Renowned of all the lands;
For those who've come across the seas
We've boundless plains to share;
With courage let us all combine
To Advance Australia Fair.
In joyful strains then let us sing,

• 28 November 2016 - 08:28

Joop Beekmans:

Beste Versteegsgodownunder,

Toevallig hebben wij het gisteravond over jullie verhalen, de aanloop en de inhoudelijke stories gesproken en nog eens genoten. En dan komt dit.
    Veel jarigen hebben jullie overigens meegemaakt in dit mooie land met veel mooie, leuke en nieuwe mensen om je heen. Extra bijzonder denken wij.
    Uit deze 'laatste week Victoria Point' blijkt wel hoe jullie deze maanden hebben beleefd, intens genietend van de omgeving en de mensen. Jullie meiden waarderen dit nu al en gaan dit over 40 jaar nog waarderen. Geweldig.
    Maar nog ruim een maand genieten, doe dit met alle vezels in je lijf!
    ' It aint over till its over!.

Gr,
    Tarci en Joop

• 28 November 2016 - 12:01

Netty Versteeg:

Lieve familie, wat een prachtig beschreven reisverhaal.....opnieuw is het weer genieten van jullie belevenissen.
    Door alle warme vriendschappen, de klik op de scholen voor de ( inmiddels vloeiend Engelstalig sprekende ) meisjes, doordrenkt van de Australische gastvrijheid, is jullie vakantie nu inderdaad bijna voorbij.
    Het definitieve vertrek komt eraan......afscheid nemen van een waardevolle periode, zeker als gezin......als ouders ( bravo Bert en Chantal ).....de fantastische levenservaring voor Emma, Meri en Imke....is onvergetelijk...!
    Voor de aankomende trip naar Nieuw Zeeland wens ik jullie een veilige reis toe.
    Bert, jij natuurlijk nog een extra felicitatie voor de veertigste verjaardag, Chantal, sterkte met alle voorbereidingen, Emma, Meri en Imke jullie ook veel reis-plezier, lieve groet Netty

• 28 November 2016 - 12:47

Willem & Shana:

Hallo allemaal,

Het blijft een genot om jullie reisverslagen te lezen!! Video bellen werkt prima (wat minder is het wanneer men aan het werk is ('s nachts!!!!! ), en jullie genieten van de zon!!!!!!)
    Veel plezier nog en genieten daar!

Liefs Xx

Willem en Shana

• 28 November 2016 - 14:10

Carola:

Heerlijk om je verhaal weer te lezen en wat hebben jullie mooie dingen meegemaakt Ik zal het ook weer heerlijk vinden als jullie weer terug zijn maar zeker voor die laatste weken geniet nog met volle teugen van het mooie Nieuw Zeeland Heel veel liefs en groetjes van ons

• 28 November 2016 - 16:37

Hans En Tya Versteeg:

Dag lieve familie,
    We hoorden pas deze week over het bestaan van jullie reisblog. Vandaar een late reactie.
    Allereerst Bert nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Een bijzondere verjaardag in een bijzonder land. We wensen je een goed en gezond nieuw levensjaar toe.
    Leuk om jullie belevenissen te lezen. Een ervaring voor jullie hele gezin om nooit te vergeten.
    Wat geweldig dat jullie dit konden doen. We wensen jullie nog een hele goede tijd aan de andere kant van de aardbol. Nog even en dan zijn jullie weer terug in ons kikkerlandje.
    Lieve groet,
    Hans, Tya en Anne